dinsdag 24 oktober 2006

Het gaat niet om Second Life

Gegeven alle hype rondom Second Life dezer dagen is het niet onbegrijpelijk dat sommige mensen zich afvragen of het allemaal gerechtvaardigd is. En op het niveau van Second Life zou het antwoord best wel eens nee kunnen zijn. Er zijn weinig tegelijk ingelogde gebruikers, er zijn technische en meer fundamentele usability issues, en er zijn veel oppervlakkige verhalen te vinden over wat er echt gebeurt in die wereld.

Maar voor mij laat Second Life ons een mogelijk scenario zien van hoe we het internet in toekomst zouden kunnen gaan gebruiken. Vanuit dat perspectief inspireert het mij. Dat betekent echter niet dat ik noodzakelijk geloof dat Linden Lab de virtuele wereld industrie zal domineren met Second Life. Er zullen vele geconnecte virtuele 3D omgevingen zijn, net als dat we vandaag de dag vele websites, portals en communities hebben.

Ik denk dat alle hype terecht is, maar niet omdat Second Life een groot succes is of zal zijn. Het zou kunnen, maar het hoeft niet. Het is gewoon een voorbeeld van een veel fundamentelere ontwikkeling.

"Despite the problems and excessive hype, Second Life and the other massively multiplayer virtual worlds do represent a strange and wonderful phenomenon worth writing about for journalists: people living in an alternate reality — literally creating their alternate reality — that affects their “First Life” either through virtual relationships or by running real businesses. Hopefully, more journalists will be able to tell the story of these cultural shifts without becoming the pawns (and customers) of the game’s creator."

7 opmerkingen:

  1. Gozer, lijkt me leuk om samen met jou een spannende thriller te schrijven (semi fictie) over mensen die zichzelf verliezen in een soort SL omgeving en het onderscheid met echt niet meer weten. Maar dan moet je wel eerst even werken an je kofschp hoor! (gerechtvaardigt??). Succes, Robert D.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb me laatst ook aangemeld en een avatar aangemaakt. Moet zeggen dat ik echter snel inactief ben geworden. Kan me wel voorstellen dat het voor sommige mensen (denk aan mensen in het ziekenhuis, of mensen die om een andere reden de deur niet uit kunnen) een leuke manier is om in contact te komen en te blijven met anderen.

    Wat me ook fascineert is de interesse en toetreding vanuit het bedrijfsleven. Denk aan Reuters die recentelijk een virtueel persbureau is begonnen.

    Kunnen we straks in SL bijvoorbeeld een DVD huren en met vrienden op de bank kijken..?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze week nog in SL een inworld conferentie bijgewoond met allerlei experts uit US en Australie die live hun babbeltje deden. Was toch behoorlijk uniek, vond ik. Maar volgens een van die experts zitten we over een paar jaar 80 procent van onze tijd via onze zenuwbanen ingelogd in virtual reality. Dat soort hypeverhalen, daar word je als Europeaan een beetje moe van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, is een mooi plan. Toevallig is er ook iemand anders die dat wil, ik zal je idee even doorsturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. [...] Wil je een idee krijgen van hoe virtuele werelden als Second Life zich zullen (moeten) gaan ontwikkelen? Lees hier wat Stef Wade erover denkt, ik kan niet anders dan het ermee eens zijn. Zoals ik ook al eerder zei, Second Life is een mooi ‘prototype’ van hoe we het web in de toekomst mogelijk zullen ervaren en gebruiken, maar dat betekent niet noodzakelijk dat Second Life zelf een succes gaat worden. “It is not easy for Linden Lab to give up the monopoly they have in SL. But as far as I can see, it is the only possibility to be successful in the market. An open system will invite competition to the LLs own court, but it will be the only way to prevent the marketplace from splitting into many small pieces.”  [...]

    BeantwoordenVerwijderen
  6. [...] Zoals ik eerder gezegd heb vind ik Second Life met name interessant vanwege het scenario dat het ons voorschoteld over hoe we in de toekomst het web zouden kunnen gaan gebruiken. De laatste release van Microsoft’s Virtual Earth is ook een duidelijke stap in die richting. En het is duidelijk wat het doel is: [...]

    BeantwoordenVerwijderen
  7. [...] Met alle belangstelling van buiten is het steeds interessanter om de insiders te volgen voor wat betreft de onwtikkeling van Second Life. Steeds meer signalen wijzen erop dat er iets fundamenteel fout gaat. Lees dit interview bijvoorbeeld. [...]

    BeantwoordenVerwijderen