vrijdag 30 maart 2007

Onwetendheid over 3D virtuele werelden

Er komt de laatste tijd zoveel onzin over Second Life naar voren, meestal voorkomend uit onwetendheid, dat ik niet echt de behoefte heb om er op te reageren. Gelukkig zijn er ook partijen die daar doorheen kijken en gewoon doorgaan met het vormgeven van een toekomst die we straks allemaal als vanzelfsprekend zullen ervaren. Net zoals dat gebeurde met het web waar nu ook alle nee-zeggers van 10 jaar terug niet meer zonder kunnen.

"By now you’ve probably guessed that IBM has a serious interest in virtual worlds and the 3D Internet. We believe these environments will have a huge impact on the Web as we know it. You probably encounter skeptics and naysayers, as I do every day. While the technology today may be reminiscent of games of old and the environments do not provide a business level of stability yet, it is useful to remember the early days of the Web and reflect on the rapid maturity of those capabilities over the last decade. The technology of the Internet will improve, and 3D elements will become an increasing part of business applications."

6 opmerkingen:

  1. Yme,



    Helemaal mee eens. Er is enorm veel onzin over 3D werelden. Het is nu in de kinderschoenen en zal groot worden. De experience is rijker dan 2D, dus gewoon een evolutionaire noodzaak. Het web biedt :

    - Informatie

    - Community/Communication

    - eCommerce

    - Entertainment

    - eLearning

    Met name voor de laatste 4 onderdelen zijn 3D werelden veelal superieur aan 2D werelden. En laat eLearning nou net de grootste groeiende tak zijn de komende 50 jaar (zie ook Peter Drucker, Howard Rheingold, Yochai Benkler etc.). Nu is Second Life met name succesvol als 3D versie van social networking (Community) alsmede Entertainment. Dit zal snel migreren naar eLearning en in mindere mate eCommerce. Virtuele 3D winkels/winkelstraten hebben value add maar ik vermoed dat de huidige en komende inwoners van 3D werelden meer interesse hebben in niet-commerciele proposities.



    Wat mij fascineert, is de vraag of Second Life niet heel snel door Google Earth met SketchUp 3D modelling zal worden ingehaald. Ik denk dat Google alle componenten heeft om Second Life te beconcurreren en overvleugelen. Ik vermoed dat zij hier ook mee bezig zijn. Qua adoptie, penetratie, installed base e.d. gaat Google dit makkelijk winnen. Misschien kunnen Google Earth en Seond Life goed naast elkaar bestaan aangezien Google Earth ECHT (en daarmee economischer, functioneler, instrumenteler) is terwijl Second Life meer een IMAGINARY world (een ode aan creativiteit, parallelle universa, verbeelding, symbolischer, esthetischer, artistieker, identiteitsontwikkeling).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het in grote lijnen met je eens. Toch begrijp ik de polariteit wel.

    Veel aanleundeskundigen menen dat SL afkeuren hetzelfde is als innovatie afkeuren, dus SL is 'de toekomst'

    Weinig mensen durven Second Life te beoordelen op zijn huidige ROI/deliverance, terwijl die gewoon mager is, en als metafoor voor 3D-browsing en ontsluiting van relevante content en ecommerce is het ook al geen wonder.

    Ik geloof dat SL ten dode opgeschreven is. Daar bij zeg ik nadrukkelijk dat VR ab-so-luut de toekomst is. Maar de gehele format en infrastructuur van SL is niet geschikt voor value. Dus VR ja, SL nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. EJ, kun je mij een betere 'metafoor voor 3D-browsing en ontsluiting van relevante content en ecommerce' dan SL aangeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee :-) Althans geen bestaande.

    Ik bekritiseer de SL-adepten niet, alleen vindt ik het zoveel inspirerender om na te denken over betere modellen.

    SL heeft mij gewoon nooit te pakken gekregen, terwijl bij bij andere conceptingangen wél helemaal los kan gaan. Misschien ben ik wel te grafisch georiënteerd ofzo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het web was in het begin ook 'niet commercieel' interessant. Dat kwam pas op gang toen shop faciliteiten en radio/tv/print commercials heel prominent naar websites gingen doorverwijzen. Second life gaat zo'n zelfde soort fase door nu. Er wordt veel gepionierd. Daar is helemaal niks mis mee. Men met 't alleen met andere maatstaven beoordelen. Het is in geen geval te vergelijken met het standaard web zoals we dat al jaren kennen. Voor veel mensen is dat 'eng'....

    BeantwoordenVerwijderen